Enkel äppeldessert

DATUM: 2009-11-03 KLOCKSLAG: 19:40:45

Trots att jag inte orkade stå i köket så kände jag mig tvungen att göra denna äppeldesserten efter maten. Var sugen på något gott så det fick bli denna :)
Receptet kommer från denna tjejs blogg men jag gjorde lite egna ändringar i receptet!
Här är min version.


Enkel äppeldessert
1 person.

1 äpple
½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
1 dl havregryn
½ msk honung
Vatten


Sås till desserten

½-1 dl turkisk yoghurt
Honung efter smak
En gnutta kardemumma



1. Ta bort kärnhuset på äpplet & skär i bitar. Blanda äpplet tillsammans med kanel & kardemumma i en skål.

2. Smörj en ugnsfast form med olja eller smör. Lägg ner äppelblandningen & stänk lite vatten över.

3. Sätt in i ugnen i 200g ca 15-20 min eller tills äpplet är mjukt. Rör om någon gång & stänk ev mer vatten över om äpplet ser torrt ut.

4. Blanda ihop havregryn & honung till en massa.

5. Ta ut formen ur ugnen & lägg på massan. Sätt in i ugnen ca 5-10 min & servera sedan med såsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang