Julkänslor!

DATUM: 2009-11-03 KLOCKSLAG: 23:22:18

Kom på mig själv i soffan när jag kollade på tv förut med att tänka på när jag ska börja julpynta detta året, och vad som ska fram & vart sakerna ska stå. Haha. Jag har faktiskt börjat få julkänslor! :) Längtar efter att sätta på en skiva med julmusik & börja riva upp julsakerna. Dricka glögg & njuta av alla tända värmeljus i mörkret. Sitta & dricka kaffe i soffan med en gosig filt över benen & se ut genom fönstret när snön faller utanför. Jag älskar allt med julen trots att det kan vara en stressig högtid för många & även mig ibland. Dock har jag inte ens börjat planera årets julklappar. Fast iår får jag hålla igen med klapparna lite eftersom jag sparar undan pengar till utbildningen,
den ska ju betalas sista januari!
Hmm, tiden går så fort så det är väl dags att ha köpt allt snart känns det som, för stressa vill jag inte göra detta året :)
Är det någon som börjat handla så smått ännu?


Bilder ifrån Google.


Kommentarer
Postat av: Hedvig

Hej! Jag tror du fäster för stor vikt vid en liten parantesen i början av mitt inlägg! Nämligen det att i orginalreceptet, egentligen från Anna Bergenström, krävs det 1 paket jäst till 6 kakor och 30 minuter jäsning för att brödet ska vara färdigjäst. Jag har ju gjort om receptet, för det första till 3 kakor!!! och för det andra har jag ändrat jäsningstiden. Jag ska ta och ändra lite där i början så att det inte förvirrar så mycket :)



Till "MITT" recept krävs det bara ett litet hörn jäst! Hemligheten är nämligen att brödet ska få jäsa över natten för att utveckla en fylligare smak - då behövs bara lite jäst! Hur jag har tänkt för att räkna ut "mitt" recept är att jag för varje gång man halverar jästpaketet så fördubblas jäsningstiden! Det är också det jag skrivit om i början av receptet :)



Om du vill utgå från min jäsningstid (12 timmar, självklart behöver det inte vara helt exakt på timmen, det blir ingen katastrof om det får jäsa 11 eller 13 timmar istället!)

där ca 1 gram jäst gäller för 3 kakor behöver du endast multiplicera antalet gram med hur många mer kakor du bakar! 3x4 = 12 kakor, 1x4= 4 gram. Du behöver alltså ca 4 gram jäst för 12 kakor :)

Självklart går brödet att frysa! Ett tips är också att baka bröden tills de slutat dofta - då har brödet utvecklat mesta möjliga arom!

Hoppas förstår lite mer av vad jag menar i receptet nu, annars är det bara att fråga igen!

Hälsningar :)

2009-11-05 @ 20:55:33
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: -Malin

Nej de har jag inte...

Men jag hoppas vi har flyttat innan jul så jag vill julpynta med. Nu eftersom jag inte vet när vi skall flytta känns de meningslöst att börja göra det här hemma eftersom vi isåfall flyttar i mellandagarna... Hmmm. Ses vi 14 var det va? Kram

2009-11-05 @ 22:02:58
URL: http://malinandrenhogrell.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Utgå i så fall från grundreceptet, alltså ½ paket jäst till 3 kakor (eller 1 paket jäst till 6 kakor) där jäsningstiden är = 30 min



dela ½ paket jäst på två = 30+30 min = 60 min

dela på två igen = 60+60 min = 2h

sedan är det enklast om de kan jäsa i 4 timmar, för då delar du på paketet igen = 2h+2h = 4 timmar!



dock rekommenderar jag inte det här utan tycker att du ska lånhjäsa brödet över natten för smakens skull! Men det är ju upp till dig ;)

2009-11-15 @ 11:27:20
URL: http://myhealth

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang