Nötkaka

DATUM: 2009-09-05 KLOCKSLAG: 22:41:02

Alltså, denna kakan kan man inte tro är nyttig pgr av dess härligt söta smak men det är den. Kakan innehåller inget socker, smör eller mjöl. Här kommer den söta smaken från dadlar. Tro mig, jag var ett riktigt sockermonster förr, så jag är glad att jag har hittat ett nyttigt alternativ som smakar precis som något med socker i.. :)
Endast 5 ingredienser, slängs ihop på nolltid - definitivt värd att provas!

Receptet är taget ifrån denna blogg.

Nötkaka

100g sötmandel
100 g valnötter
150 g  färska dadlar, ca 15st
3 ägg
½ tsk ekologiskt vaniljpulver
olja till formen

Värm ugnen till 175º C. Finhacka mandlar och valnötter. Kärna ur och mosa dadlarna. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda mandlar, valnötter, mosade dadlar, vaniljpulver och äggulor till en smet. Vispa vitorna till ett fast vitt skum och vänd ner i nötblandningen och rör tills allt precis är blandat. Olja en form med avtagarbar kant och bred ut smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Kul att du gillar nötkakan, det gör jag med :)

Har gjort en "nyttig" chokladkaka också som jag ska försöka hinna lägga upp receptet på.

2009-09-06 @ 10:24:30
URL: http://fullkornsfia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang