Rågbullar med linfrön

DATUM: 2010-02-10 KLOCKSLAG: 10:35:26
Mmm, dessa blev så goda! Kan verkligen rekommendera er att baka detta brödet. Nu hade jag ingen degblandare men det gick hyfsat ändå. Det var jobbigt att knåda degen för hand & till slut gav jag upp & hoppades på det bästa. Bullarna blev som sagt goda ändå som tur var. Kan tänka mig att resultatet hade blivit ännu bättre med degblandaren!
Jag dubblade även detta receptet.


20 st

6 dl vatten
25 g jäst
2 dl havregryn
1 dl linfrön
3 dl rågmjöl
11 dl vetemjöl
2 msk mörk sirap
1 msk honung
1 tsk salt


1. Lös jästen i det ljumma vattnet (37 grader). Blanda ner allt utom vetemjölet och saltet och rör någon minut. Tillsätt vetemjöl till en slät deg och knåda cirka 10 minuter med degblandare eller matberedare. Tillsätt salt och kör ytterligare fem minuter. Låt degen jäsa cirka 20 minuter.

2. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 bitar. Rulla till bullar och platta till lite. Sätt på bakplåtspapper eller smord plåt. För finare yta kan du nu pensla med filmjölk.

3. Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, 30-60 minuter.

4. Baka av bullarna i 250 grader i 10-12 minuter. Låt svalna något på galler.





Nybakt bröd med smör & ost & en kopp kaffe på det.. mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang