Cranks bullar

DATUM: 2010-01-30 KLOCKSLAG: 13:05:23
Dessa bullar gjorde jag till frukost idag. De blev väldigt goda. Dessutom är dom hur enkla som helst att göra =)
Recept från Mollys hälsoblogg.


Cranks bullar
6 bullar

1½ dl filmjölk 3%
25 g jäst
½ tsk salt
1/4 dl rapsolja
½ dl rågflingor
Ca 3½ dl grahamsmjöl


1. Värm filmjölken till fingervarmt (37 grader), blanda sedan filen med jästen. Rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt sedan salt, olja & rågflingor.

2. Rör i grahamsmjölet, arbeta degen & ställ den att jäsa 30 min. Tag degen & knåda den på bakbordet & rulla ut till en lång rulle. Dela rullen i 6 delar, rulla till bullar & lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa 30 min.

3. Grädda bullarna i mitten av ugnen ca 8 min i 225-250 grader.

 

Bild från Google.

Kommentarer
Postat av: Molly

hej carro!

vad kul att du gjorde dessa :)

vilken typ av bröd tänkte du på? :) jag har en lista (till höger) i min blogg med en massa brödrecept och i den listan finns det några goda bröd som jag kan rekommendera (t ex aprikosfrallor, briocher, basbröd, rågrussinfrallor och dinkelbullar.



du får ha en bra kväll och söndag carro! kram

2010-01-30 @ 18:41:16
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang