Skärgårdsrutor

DATUM: 2010-01-16 KLOCKSLAG: 11:33:00

Detta bröd gjorde jag som sagt igår kväll. Det blev gott, men jag tror jag kavlade degen lite för tunt för dom blev väldigt tunna, hmm.
Receptet kommer från recepten.se


Skärgårdsrutor
Ca 30 st

50 g jäst
½ dl olja eller flytande margarin
5 dl mjölk
1 msk brödsirap eller annan sirap
2 tsk salt
7 dl rågflingor
4 dl rågsikt
ca 4 dl vetemjöl



1. Smula jästen i en degbunke. Ljumma mjölken & matfettet till 37 grader.

2. Häll lite av degspadet över jästen & rör tills den är upplöst.

3. Rör ner resten av degspadet, sirap & salt.

4. Blanda i rågflingor, rågsikt & det mesta av vetemjölet. Arbeta degen för hand eller med maskin tills den släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa övertäckt ca 30 min.

5. Knåda in resten av vetemjölet på en lätt mjölad arbetsbänk. Kavla ut degen direkt på ett bakplåtspapper på en plåt som är ca 30 x 40 cm. Degen ska täcka plåten.

6. Nagga degen & skär den i rutor, 6 x 6 cm, med en sporre eller kniv.

7. Jäs den övertäckt ca 25 min.

8. Grädda mitt i ugnen i 225 grader, 15-20 min.

9. Låt brödet svalna något. Bryt isär rutorna & låt dem svalna under bakdukar så håller de sig saftiga. 



 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang