Kanelbullar med dinkel

DATUM: 2010-04-25 KLOCKSLAG: 10:18:49

Detta är ingen "supernyttig" variant av kanelbullar som det kanske låter, det är fortfarande mycket smör & socker i. Det man byter ut är helt enkelt mjölet till ett grövre, socker till rörsocker & pärlsockret mot hackad mandel. Vill man få ner mängden smör kan man ex leta recept på kanelbullar där kesella ingår.


Ingredienser:
Ca 30 bullar

50 g jäst
3,5 dl mjölk

(37 grader)
1 ägg
150 g smör
(rumstempererat)
½ tsk salt
1,5 dl rörsocker
Ca 500 g fullkornsmjöl av dinkel
Ev lite vetemjöl till utbakning


Fyllning:

200 g smör
1,5 dl rörsocker
4 msk kanel


Garnering:

Hackad mandel
1 uppvispat ägg


1. Smula jästen i en bunke & lös den i den ljumna mjölken. Tillsätt ägg, smör, salt & socker & rör om.

2. Tillsätt mjöl. Rör ner lite i taget. Arbeta degen, observera att den blir ganska kladdig så undvik alldeles för mycket mjöl.

3. Låt jäsa i 40 min. Rör under tiden ihop socker, smör & kanel till fyllningen.

4. Dela degen i två delar. Knåda in lite mer vetemjöl om degen är för kladdig. Kavla ut degen till centimetertjocka rektanglar & bred på fyllningen. Rulla ihop & skär i bitar & lägg i bullformar eller på ett bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 min.

5. Vispa upp ägg & pensla detta på bullarna & strö sedan över hackad mandel. Grädda bullarna i 225 grader i 8-10 min. Observera att det kan vara svårt att se när bullarna är klara då de är mörkare än vanliga bullar.






Kommentarer
Postat av: Natalie

Mmmmmmmumma!!! Jag vill oxå ha!!

2010-04-25 @ 13:59:45
Postat av: cecilia hjelm

vill återigen berömma dig för din blogg =) ska faktiskt ta med mig lite fika och möta naturen i helgen. ska läsa bok ute i naturen och bara filosofera :)



tänkte fråga dig om du är duktig på kost? jag skulle behöva hjälp med ett kostschema, anpassat efter mig...:)

2010-04-26 @ 18:28:48
Postat av: Filibabba

Vad goda de ser ut! :D

2010-04-27 @ 09:54:45
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang