Dinkelfrallor

DATUM: 2010-02-09 KLOCKSLAG: 22:54:35
Idag bakade jag två sorters bröd. Dinkelfrallor & rågbullar med linfrön. Så nu ligger det mesta av det inpackat i frysen. Gott att ha på lager. Egentligen skulle jag gjort mer men det kände jag inte för då efter allt knådande.. pust :P
Här kommer receptet på dinkelfrallorna! Jag gjorde dubbel sats.


20 st

25 g jäst
5 dl vatten
0,5 dl solroskärnor
1 tsk salt
1 msk rapsolja
1 msk sirap
6 dl dinkelmjöl fullkorn
6 dl vetemjöl special fullkorn


1. Smula jästen i en skål. Lös den i vatten, 37 gr. Tillsätt solroskärnor, salt,sirap, olja, och det mesta av mjölet.

2. Arbeta degen väl 8- 10 min och låt jäsa övertäckt i 45 min. Ta upp degen och rulla en längd. Skär i 20 bitar och rulla bullar.

3. Lägg på plåt med bakplåtspapper och jäs i 30 min. Pensla med vatten. Grädda i 225 gr i 12 min.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang