Trimlimpa

DATUM: 2010-02-26 KLOCKSLAG: 10:44:41
Detta receptet hittade jag på baksidan av ett veteklipaket! Nu gjorde jag bullar istället för limpor. Resultatet blev ett gott bröd med en god krispig yta =)


Trimlimpa
2 st

25 g jäst (½ pkt)
5 dl vatten, fingervarmt
½ msk salt
1,5 dl vetekli
11 dl Vetemjöl Special



1. Smula ner jästen i en degskål. Häll över vattnet & rör om så att jästen löser sig. Tillsätt de övriga ingredienserna, men spar ca 1 dl av mjölet till utbakningen.

2. Arbeta degen kraftigt (ta ev mera mjöl) tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk, ca 40 min.

3. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 2 delar. Forma dom till släta längder. Lägg dem på tvären i en långpanna.

4. Pensla ev med smält fett mellan längderna så lossnar de lättare från varandra. Låt dem jäsa övertäckt med bakduk, ca 30 min. Sätt ugnen på 200 g.

5. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 35 min.

6. Låt bröden kallna på galler under bakduk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang