Chokladtryffel

DATUM: 2009-11-23 KLOCKSLAG: 19:53:20
Mja, jag vet inte, det blev nog lite chokladpannkaka över det.. ;) När jag la ner smöret så skar det sig på något sätt. Men jag rörde ihop det så gott det gick & ställde in det i kylen. Nu är dom iaf färdiga, jag har provsmakat & dom blev goda. En väldigt kraftig chokladsmak så det räcker med 1 eller 2 för att man ska bli nöjd :)
Får nog göra om receptet snart igen så jag lyckas ordentligt med det. 


Ingredienser:

300 g mörk choklad av god kvalité
2 dl vispgrädde
20 g smör
Kakao


1. Koka upp grädden i en kastrull. Hacka under tiden chokladen & lägg i en porslinsskål.

2. Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten så att chokladen smälter. Rör under tiden ner grädden så det blir en jämn smet.

3. När smeten är helt blank rör i smöret. Rör tills chokladsmeten blir blank igen.
 
4. Häll ut tryffeln på ett fat & täck med plastfolie. Ställ in i kylen & låt stelna 1-2 timmar.

5. Forma små kulor av smeten. ta hjälp av en sked eller kuljärn eller rulla i händerna. Man kan också fylla en spritspåse & spritsa ut små kulor.

6. Rulla i kakao.



Någon mer än jag som tycker det ser ut som harpluppar haha ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Designed by Hang